Fortsätt till huvudinnehåll

Varför övergav du mig?

Att skaffa nya kunder är dyrt. Så varför ägna tid åt att leta upp nya kunder innan du har bearbetat de du redan har? Och har de redan lämnat dig så finns det ofta en anledning att kontakta dem igen. MEN gör det i nära anknytning till avhoppet och var genuint intresserad av varför kunden övergav dig.

"Sarah, du har tidigare prenumererat på Vi Föräldrar", blev jag i kväll upplyst om via telefon. (Fyra dagar innan jul och typ 10 minuter innan de flesta barn ska nattas.) "Nu erbjuder jag dig ett vinterpaket till ett värde av 300 kr. Du betalar enbart 98 kr för en kvartalsprenumeration och får dessutom bla, bla, bla. Sarah, hur tycker du att det låter?"

Tack för att du frågar (efter typ 2 minuter...) men jag gillar inte tidningen. Nähä, säger tjejen från telemarketingtjänsten i Lund och tackar för sig.

Stopp, stopp! Jag vill inte läsa Vi Föräldrar för att den är billig. Jag vill bli övertygad om dess förträfflighet. Tips! Börja med att ta reda på vad dina kunder tycker och använd dig av informationen. Tryck inte ner billiga alternativ i halsen på dem. Det kommer väldigt sällan att resultera i en långvarig och lönsam relation.

Populära inlägg i den här bloggen

Digitala kontakter med Telia

Min nya telefon inhandlades i Telias butik på Sankt Eriksgatan. Jag försökte shoppa loss via nätet men lagret var tomt och sajten stängdes ner för uppdateringar så jag fick nöjet att träffa Gustav IRL istället, nice. Trevlig norrlänning. Idag får jag mitt första sms från Telia: "Tack för att du tecknat abonnemang med Telia. Undrar du över något, är du alltid välkommen in till oss. Hälsningar från Telias butik på Götgatan i Stockholm". Götgatan? Jag bor på Kungsholmen. Jag träffade Gustav på Kungsholmen. Vad ska jag till Söder och göra? Skärpning Telia.

Detaljerna som gör skillnad

Tänk er en våtservett eller en citronskiva i en skål vatten... Tänk er räkluktande fingrar. Kombinationen är enkel, oslagbar och självklar. Snälla Bistraud i Grisslinge: tänk ni också.

Underlätta för kunden, tack.

Tack för din beställning, Din första tidning levereras inom 3 till 6 veckor. Trevlig läsning! Med vänliga hälsningar, Bonnier Tidskrifters Kundtjänst PS. Eventuella frågor eller kommentarer kan tyvärr inte besvaras på denna e-post adress. Okej, jag förstår att jag inte kan svara på mailet men en kundtillvänd kundtjänst anger då alternativa tillvägagångsätt.