"Mer aktiviteter i butik och mindre kommunikation för att locka nya kunder", säger Ingrid Jonasson Blank, vice VD och marknadsdirektör på ICA om deras kommunikationssatsningar inför 2007. Att hålla låga priser är en hygienfaktor och förklarar tillsammans med såväl Coop som Axfood att leverantörerna inte kan räkna med någon framgång i årets förhandlingar. Konsumentpriserna måste hållas nere! (Tänk inte kvalitetsförsämringar...)
Så vad vi kan förvänta oss hos ICA under 2007 är sortimentsutveckling och starka butiksupplevelser. Att priset är lågt är sååå självklart. Det är en hygienfaktor.
Om butiksupplevelser innebär VIP-fester återstår att se men klart är dock att ICA har slagit sig ihop med Fritidsresor och erbjuder alla med ICA kort 500 kr i rabatt vid bokning av charterresa. Ett sätt att att påminna om dessa monetära band borde naturligtvis vara att erbjuda de bästa produkterna ur ICA:s EMV-sortiment i samband med serveringen ombord. Alla vill väl ha svenskt kaffe på hotellet...