Visst känns det igen? Jag ska köpa en 40-årspresent till en kär vän men har svårt att komma på mer än en butik som lockar. Lockar just för att jag redan innan besöket vet att jag kommer att bli riktigt trevligt bemött. Snart tror väl mina vänner att jag vägra att lämna stadsdelen och att det är därför jag oftast kommer släpande på de svarta paketen... När det gäller restauranger så vet jag minst tre ställen som är genuint intresserade av sina gästers behov. Servitören på Grill som vid dagens lunch går fram och erbjuder sig att hämta en barnstol till mitt sällskaps 5-månaders lillkille. Servitrisen på Kungsholmen som uppmärksammar gästens trånande blickar över grannens förrätt. "- Jag kan byta ut din förrätt till densamma om du så önskar." Restaurangens representant som ringer upp efter att via mail ha varit tvungen att meddela att det den aktuella dagen inte fanns något ledigt bord med plats för barnvagn. Dessa tre upplevelser är ett exempel på att det är fullt möjligt att uppnå högt kundvärde i en hel koncern. Svaret heter Melker Andersson. Grattis! Kan vi kanske se fram emot ett randigt familjecafé framöver?
2007-01-25
Världsbäst på service
Polarn och Pyret ska bli världsbäst på service. Deras VD Ann-Christin Edling-Jönsson säger till tidningen Market att hon är besviken över att det är svårt hitta bra service i handeln. Hon menar att det främst är hotell- och restaurangbranschen som lyckas överträffa kundernas förväntningar.